Blog > Komentarze do wpisu
Zabawy z chusta Klanzy

Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i animatorów Klanza wprowadz styl w nauczaniu, wychowaniu
i animacji społeczno-kulturalnej, wyzwalający aktywność własną uczestników w atmosferze współpracy i poszanowania podmiotowości.

Klanza opracowała zabawy z chusta animacyjną. KLANZY przypomina kolorowy spadochron. Powstała poprzez zszycie kilku trójkątnych kawałków mocnego materiału w różnych kolorach. Ma kształt koła, na środku może być mały otwór. Jest prostą, a zarazem intrygującą pomocą dydaktyczną, proponowaną przez Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA. Zabawa z chustą może przybierać różne formy, zawsze jednak dostarcza wielu wrażeń uczestnikom. Może być wykorzystana w sali lub w plenerze, podczas pracy z każdą grupą wiekową. Kolorowa chusta daje wiele możliwości, trzeba tylko puścić wodze fantazji. Nie należy ograniczać własnej pomysłowości w doborze zabaw i tematyki na spotkaniach z dziećmi. Zawarte tutaj opisy zabaw są wyłącznie propozycją; można je modyfikować w zależności od założonych celów i potrzeb. Opisując zabawy, dokonałam wyboru ze względu na przydatność chusty na zajęciach integracyjnych dla młodzieży, ułatwiających wzajemne poznanie się, zapamiętanie imion oraz ćwiczące współdziałanie w grupie.
Zasady korzystania z chusty:

Ø dobrowolność udziału
Ø bezpieczeństwo uczestników
Ø duża swobodna przestrzeń
Ø gładkie podłoże
Ø nie należy podrzucać i podnosić ludzi !
Ø zdjąć obuwie przed wejściem na chustę
Zabawy ułatwiające wzajemne poznanie i integrację grupy, pomagają w zapamiętaniu imion i wymianie podstawowych informacji o sobie


Propozycje zabaw z chustą animacyjną:

IMIONA
Uczestnicy stoją w kole, trzymając chustę. Prowadzący wybiera osobę, do której chce przesłać piłeczkę Wymienia swoje imię oraz imię tej osoby, np.” Ania do Bartka” i poruszając odpowiednio chustą przesyła jej piłeczkę. Następnie piłeczka jest posyłana dalej. Nie może upaść na ziemię.

KOGO BRAKUJE?
Uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami, trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący wybiera jedną lub więcej osób, które kryją się pod chustą. Następnie wszyscy otwierają oczy i zgadują, kto jest pod chustą.
KOLOROWE IMIONA
Wszyscy stoją w kręgu trzymając chustę. Prowadzący wymienia kolor, a osoby trzymające chustę w tym miejscu, przechodzą pod chustą i przedstawiają się sobie podając imię.
KURTYNA
Dwie osoby, stojąc na krzesłach, trzymają rozciągniętą chustę. Po obu jej stronach stoją uczestnicy zabawy. Każda grupa wybiera po jednej osobie i ustawia ją po przeciwnej stronie chusty. Na znak prowadzącego chusta opada, a osoby stojące na środku mają wymienić swoje imiona. Ten, kto zrobił to wolniej przechodzi do drużyny przeciwnej.
WIELE NAS ŁĄCZY…
Uczestnicy trzymają chustę za uchwyty; jednocześnie podnoszą i opuszczają chustę. Prowadzący wydaje polecenie : Pod chustą przebiegają wszyscy, którzy mają siostrę. Przebiegają osoby, które mają zielone koszulki. Przebiegają osoby, które lubią naleśniki itp. Osoby, które identyfikują się z daną kategorią przebiegają, gdy chusta znajduje się w górze.
POTWÓR Z LOCH-NES
Wersja1
Uczestnicy siedzą dookoła chusty, do pasa są zakryci chustą. Pod nią znajduje się jedna osoba- potwor. Gdy wszyscy zamkną oczy, potwór wciąga jedną osobę pod chustę. Grupa otwiera oczy i zgaduje, kto zniknął. Osoby wciągnięte zamieniają się w potwora. Wersja2 Wszyscy siedzą dookoła chusty, do pasa zakryci chustą. Prowadzący wybiera RATOWNIKA , który może uratować osobę wciąganą pod chustę przez POTWORA wymieniając jej imię. Jeżeli nie zna imienia, osoba wciągnięta zostaje kolejnym potworem.
Zabawy sprzyjające odprężeniu, wprowadzają w stan relaksu, rozluźnienia, dobrego nastroju.

POROZUMIENIE
Uczestnicy siedzą na podłodze lub stoją, trzymają chustę pod brodą lub na wysokości pasa. Każdy wybiera sobie jakąś osobę i próbuje się porozumieć z nią wzrokiem. Po nawiązaniu kontaktu osoby zamieniają się miejscami przebiegając pod chustą.

KOLOROWE NIEBO
Wersja 1
Kilka osób kładzie się na podłodze pod chustą. Pozostali uczestnicy zabawy trzymają chustę i poruszając nią robią fale; najpierw powoli a potem coraz szybciej.
Wersja 2
Grupa wachluje chustą wysoko, a następnie coraz niżej. Wreszcie kładzie ją na leżących, tak by chusta opadła. Uwaga! Należy obserwować, czy wszyscy leżący czują się komfortowo w tej pozycji, w razie potrzeby szybko reagować podnosząc chustę.
Wersja3
Osoby leżące rękami i nogami odpychają falującą chustę. Po chwili starają się utrzymać ją w górze, a następnie opuścić.

TAŃCZĄCA CHUSTA
Prowadzący prezentuje różne fragmenty muzyczne, o różnej dynamice. Uczestnicy trzymają chustę i poruszają nią w takt melodii, falują, zatrzymują, zmieniają tempo wachlowania.

MORSKIE FALE
Wersja 1
Na chuście siedzi lub leży jedna lub więcej osób. Pozostali wachlują chustą, robiąc fale. Później zmiana osób.
Wersja 2
Osoby chodzą po chuście. Pozostali poruszają chustą robiąc fale.
Zabawy ćwiczące współdziałanie – integrują grupę poprzez dążenie do wspólnego celu, umożliwiają nawiązanie kontaktów, pozwalają doświadczyć jedności z grupą.
RUCHOMA GWIAZDA
Wszyscy kładą się na chuście (ściągnięte buty)- nogi skierowane do środka. Starają się w miarę równo wykonać polecenia:
- turlamy się w prawo,
- trzymamy się za ręce i podnosimy je do góry, kładziemy je za głowę i znowu podnosimy do góry,
- chwytamy się za ręce, podnosimy się i siadamy,
- trzymając się za ręce, podnosimy nogi do góry, krzyżujemy stopy z sąsiadem, opuszczamy razem nogi i próbujemy wstać.

SPADOCHRON
Wszyscy jednocześnie podnoszą chustę wysoko do góry. Prowadzący odlicza: raz, dwa, na trzy wszyscy przebiegają pod chustą i chwytają jej brzeg po przeciwnej stronie.

MŁYNEK
Uczestnicy trzymają chustę za uchwyty, coraz szybciej biegają po obwodzie koła, podnosząc i opuszczając chustę. Można wydawać polecenia: w górę, w dół…

MEDUZA
Początek zabawy jak powyżej ( młynek). Prowadzący zaznacza moment podnoszenia chusty komendą: raz, dwa, trzy. Na trzy wszyscy puszczają chustę, która wiruje w górę.

BILARD
Wersja 1
Grupa porusza chustą, na której znajduje się piłeczka. Ma ona wpaść do otworu na środku chusty.
Wersja 2
Grupa toczy piłeczkę po obrębie chusty tak, aby nie spadła na zewnątrz ani do środka. Wersja 3
Wszyscy podrzucają piłeczkę na chuście jak najwyżej, uważając, aby nie spadła na zewnątrz.
PACZKA
Wersja 1
Grupa wchodzi na chustę ( bez butów). Chwytając za brzegi „ pakuje” wszystkich do środka.
Wersja 2
Na chustę wchodzą 3 – 4 osoby. Pozostali zamykają „ paczkę”, a następnie przesuwają ją po podłodze. Osoby same muszą wydostać się ze środka.

Uwaga: W tej zabawie biorą udział tylko osoby chętne.

CALINECZKA
Rozkładamy chustę na podłożu. Jedna osoba siada na środku z nogami pod brodą. Pozostali trzymają chustę za brzeg, zwracają się w prawą stronę i idąc powoli zawijają siedzącego. Gdy jest on już zawinięty do wysokości ramion, zatrzymują się i na trzy, cztery równocześnie i energicznie wycofują się.

MEKSYKAŃSKA FALA
Uczestnicy trzymają chustę. Zadaniem grupy jest uzyskanie efektu meksykańskiej fali( stojący po kolei przysiadają i wstają).Gdy grupa nabierze wprawy, następuje zmiana kierunku.

Wszystkim użytkownikom chusty życzę dobrej zabawy i mam nadzieję, że przedstawione tutaj propozycje zainspirują Państwa do tworzenia nowych zabaw, które dodadzą barw zajęciom dydaktycznym i wychowawczym.


niedziela, 30 maja 2010, monior89